Coca-ColaCompany

Idź do spisu treści

Menu główne

Wpływ Coca-Coli na świat

Święty Mikołaj

Obecny wizerunek – czerwony płaszcz i czapka – został spopularyzowany w 1930 roku przez koncern Coca-Cola dzięki reklamie napoju stworzonej przez amerykańskiego artystę,Freda Mizena. Na pewno jednak reklama ta pomogła utrwalić w powszechnej świadomości ten kostium świętego. Rok później nowy wizerunek św. Mikołaja przygotował, także na zlecenieCoca-Coli, Huddon Sundblom.

Najbardziej charakterystyczny element stroju świętego mikołaja - czerwona czapka z białym pomponem, stała się jednym z komercyjnych symboli świąt Bożego Narodzenia.

Współcześnie, ze względów komercyjnych, wizerunek św. Mikołaja jest używany przez handlowców, a okres wręczania prezentów rozciągnął się od imienin Mikołaja do Nowego Roku. Jako postać reklamowa mikołaj jest popularny w okresie świątecznym także w krajach Azji, dokąd trafił z USA. Towarzyszy kończącym rok handlowym promocjom nawet w Chinach, gdzie jest znany jako Staruszek Bożonarodzeniowy (圣诞老人).

W PRL'u
W PRL Coca-Cola - symbol buntu przeciwko szarości panującej wówczas w naszym kraju – była napojem kultowym. Podobnie zresztą, jak i na Zachodzie, choć tam z innych powodów.  Biało – czerwone, charakterystyczne logo firmy jest znane na całym świecie, podobnie jak charakterystyczny  kształt konturowej butelki. Antropolodzy przez pewien czas debatowali nawet nad podobieństwem butelki Coca-Cola do neolitycznych rzeźb symbolizujących macierzyństwo. Coca-Cola to nie tylko napój o niepowtarzalnym smaku, ale również nieodłączny element kultury popularnej i historii XX wieku.

Sport

Coca-Cola to również symbol w świecie sportu. Swoją obecność w  tej części życia społecznego napój zaczął od amerykańskiego baseballa. Na początku wynalazca Coca-Coli, John Pemberton sprzedawał ją w szklankach, ale wraz ze wzrostem popularności napoju wśród kibiców baseballowego zespołu z Atlanty, trzeba było znaleźć sposób na zwiększenie sprzedaży Coca-Coli. Tak powstała butelka, która z nielicznymi zmianami w projekcie przetrwała do dziś i jest znana na całym świecie.

Ale na baseballu się nie skończyło. W 1928 roku Coca-Cola pojawiła się na IX Letnich Igrzyskach Olimpijskich w Amsterdamie, kiedy 1000 skrzynek z  napojem towarzyszyło ekipie olimpijskiej Stanów Zjednoczonych. Od tego momentu Coca-Cola wspiera Międzynarodowy Ruch Olimpijski. Później firma sponsorowała również Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej    i Lekkoatletyczne Mistrzostwa Świata. W centrum uwagi znajdują się także aktywności skierowane do młodzieży takie, jak np. Coca-Cola Cup, czyli piłkarski turniej drużyn szkolnych, który od 1999 roku jest organizowany również w Polsce.

Sztuka

Niepowtarzalny kształt butelki Coca-Cola kusi nie tylko wielbicieli samego napoju, ale także pobudza wyobraźnię ludzi sztuki. Jeden z najsłynniejszych twórców sztuki współczesnej, Andy Warhol namalował serię stylizowanych wersji szklanej butelki Coca-Cola. Największe z nich to powstałe w 1962 roku dzieło "210 Butelek Coca-Cola". Zostało ono sprzedane za 2,1 miliona dolarów. Druga, co do wielkości praca    z tej serii, zatytułowana "Zielone butelki Coca-Cola" stanowi obecnie część kolekcji wystawionej w nowojorskim Muzeum Sztuki Whitney.
           Pierwotnie, Warhol namalował dwie wersje słynnego na całym świecie obrazu „Butelka Coca-Cola”. Jedną z nich określano jako sentymentalną i smutną, drugą  zaś jako płaską i wyraźną. Warhol zaniósł je do swojego przyjaciela, producenta filmów dokumentalnych Emile de Antonia, i spytał, która podoba mu się najbardziej. De Antonio wybrał wersję płaską, obecnie zdobiącą muzeum Andy Warhola w Pittsburgu.

 
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego